Dataplace plaats zeer energiezuinige en revolutionaire koelingsmethode

Dataplace plaats zeer energiezuinige en revolutionaire koelingsmethode op basis van niet geleidende olie in haar carrier neutrale datacenter in Alblasserdam

Serverapparatuur, volledig ondergedompeld in niet geleidende olie, zorgt voor een zeer aanzienlijke energiebesparing en vermindering van de carbon footprint van datacentra

Alblasserdam – 16 september 2013: Dataplace, het grootste regionale carrier neutrale datacenter van Nederland, heeft eind augustus j.l. haar proof of concept opstelling voor submerged koeling afgerond. Dataplace stelt vanaf dit moment een ieder in de gelegenheid om zonder kosten een server in deze omgeving te plaatsen en te ervaren welke energiebesparing deze revolutionaire vorm van koeling met zich mee brengt. Het nieuwe revolutionaire koelsysteem behaalt een verwachte PUE 1.03 en zorgt voor een energiebesparing van 45% tot 85% ten opzichte van een traditioneel datacenter.

De nieuwe vorm van koeling komt over vanuit Amerika waar deze techniek is ontwikkeld. Het concept bestaat uit grote horizontaal geplaatste koelbakken. Een koelbak wordt vervolgens gevuld met een elektrisch niet geleidende minerale olie. In deze koelbak worden de servers vervolgens in een rechtopstaande positie gepositioneerd en zodoende volledig ondergedompeld in deze vloeistof. De olie wordt via een pomp rondgepompt in de bak, waardoor de warmtelast wordt afgevoerd, de olie op temperatuur blijft en tevens continue wordt gefilterd. Om gebruik te kunnen maken van bestaande servers dienen deze echter wel een (kleine) modificatie te ondergaan. Zo worden alle fans uit de server gehaald en wordt de processorkoeling gewijzigd omdat de aanwezige koelpasta op processoren oplost in de toegepaste olie. Het ombouwen van een server brengt echter ook voordelen met zich mee. Door deze aanpassing wordt een traditionele server gemiddeld al een 20 procent energiezuiniger door het weghalen van de ventilatoren en wordt veelal de levensduur ook nog eens verlengd. Indien een “submerged-ready” server wordt besteld kan deze direct in de olie zonder dat een ombouwactie daarvoor nodig is. Oliekoeling zou een revolutie binnen datacenters in haar totale hoedanigheid teweeg kunnen gaan brengen. Op basis van testresultaten en het in gebruik nemen over een langere periode moet uitwijzen of er ook echt weinig tot geen nadelen aan deze nieuwe techniek zijn verbonden.

Gerben van der Veen, Managing Director van dataplace, is blij met de revolutionaire ontwikkeling en verklaart: “Een datacenter is continue bezig na te denken over risicobeheersing en energieverbruik. Deze 2 facetten gaan zeer goed samen bij de implementatie van de oliegekoelde omgeving die wij inmiddels hebben staan. Deze methode van koeling is zeer energiezuinig doordat er feitelijk geen sprake meer is van koeling maar eerder van verwarming. Naast het energievoordeel biedt het ons als datacenter op de lange termijn de mogelijkheid om met nog minder kans op verstoringen betrouwbare koeling aan te bieden aan klanten die ons hun IT omgeving toevertrouwen omdat de kans op verstoringen door deze nieuwe techniek verder afneemt”

Wenst u zelf geheel vrijblijvend een server te plaatsen in de oliegekoelde omgeving bij dataplace? U kunt in dat geval contact opnemen met dataplace via sales@dataplace.eu. Vermeld in het e-mail bericht het type server. Na ontvangst van de e-mail zal er contact worden opgenomen om een plaatsingsafspraak te maken. Aan het plaatsen van de server zijn geen kosten verbonden. Stroomverbruik en bandbreedte is op basis van fair-use inbegrepen. Op woensdag 18 september a.s. organiseert dataplace een informatiemiddag waarvoor nog een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zijn. Aanmelden kan op www.dataplace.eu

Over dataplace
Dataplace is een modern regionaal datacenter in Alblasserdam (Zuid-Holland) dat volledig redundant en energiezuinig is ingericht. Het datacenter is carrier-neutraal en is van alle gemakken voorzien en sinds het voorjaar van 2011 operationeel. Inmiddels maken vele IT gerelateerde ondernemingen, overheidsinstellingen en beursgenoteerde bedrijven gebruik van de dienstverlening van dataplace. Voor meer informatie: www.dataplace.eu.